Ku Taufik Rahayu
“Tong sok héhéotan di imah, bisi teu boga uyah!” kitu ceuk indung waktu keur budak.
“Tong sok héhéotan di imah, bisi teu boga uyah!” kitu ceuk indung waktu keur budak.
Enya,
asa teu pira ukur uyah. Haregana gé teu sabaraha. Ngan, mun diimeutan
kalayan gemet, uyah téh kabutuh sapopoé nu kacida pentingna. Kacipta,
kaolahan nu teu karasa uyahna, tiis atawa hambar.
Ceuk
élmu kaséhatan, uyah nu ngaran kimiana NaCl (natrium clorida) ngandung
yodium anu diperelukeun ku awak manusa. Kakurangan yodium bisa jadi
kasakit, diantarana matak gondok.
Keur nu kakandungan,
yodium téh penting pisan. Bisa mangaruhan kamekaran utun-inji dina
beuteung indungna. Misalna waé, ngalantarankeun mekarna otak kurang
hadé, IQ handap, hésé mikir jeung sajabana.
Kaleuwihan
yodium ogé sarua teu hadéna kana kaséhatan. Ku kituna sangkan asupan
yodium saimbang, dicampur jeung uyah (uyah beryodium), sabab uyah
mangrupa zat anu didahar ku sakumna jalma kalawan ukuran cukup.
Uyah
jeung urang Sunda kacida dalitna. Keur urang Sunda, uyah lain ukur
samara, tapi simbol jeung siloka. Dina babasan sapopoé nu sok jadi
kacapangan di antarana; “Asa aing uyah kidul”, “Lalaki teu uyahan”,
atawa “Uyah mah tara téés ka luhur”.
Paribasa ‘Asa aing
uyah kidul, nu pihartieunana ngagulkeun diri sorangan, nungtun
kapanasaran. Hayang mapaykeun laratanana. Naha enya baheula tatar
pakidulan téh panghasil uyah nu hadé (uyah kidul)? Jawaban kolot-kolot
urang Garut pakidulan gé ukur gideug. Duka mun teu kajamanan atawa
diluar kanyaho aranjeunna mah.
Nu kapaluruh sabada tatanya
ka kolot-kolot di tatar pakidulan mah, foklor-foklor nu patula patali
jeung uyah. Aya dongéng uyah, uyah keur ubar, jeung panyinglar.
Ceuk
sakaol, uyah téh asalna tina jubleg (dulang) ajaib anu bisa nedunan
paménta ti dununganana. Waktu nu boga éta jubleg balayar, di tengah
sagara butuh uyah, harita kénéh langsung ménta ka jubleg. Ngan manéhna
poho teu mawa taneuh keur nyocokan liang jublegna. Lantaran, mun teu
dicocokan taneuh, nu kaluar tina jubleg téh moal bisa dieureunkeun.
Antukna, kapal nu ditumpakan ku éta jalma téh tikelebuh. Cenah nepi ka
kiwari éta jubleg terus-terusan ngaluarkeun uyah, nu ngajadikeun cai
laut pangsét nepi ka ayeuna. Ceuk urang pakidulan mah, éta kapal téh
tikelebuhna di laut kidul.
Uyah keur urang pakidulan Tatar
Jabar mah, sok dipaké ubar. Mun awak ku hileud, kudu dibaluran uyah.
Lian ti éta, uyah bisa dipaké keur ngusir sasatoan. Nu kémping gé keur
nyinglar oray téh sok ngawur-ngawur uyah di sakurilingeun téndana.
Dina
riwayat Nabi Sulaéman a.s ogé kacaturkeun ngeunah uyah téh. Ceuk
ujaring carita, kulantaran Nabi Sulaéman téh raja pangbeungharna saalam
dunya. Anjeunna ngabawahan lain waé bangsa manusa, tapi sasatoan, jeung
jin.
Dina hiji waktu anjeunna nadar, hayang sodakoh (méré
dahar) ka sakabéh pangeusi dunya. Ku kituna, sagala kadaharan jeung
kaolah dijieun ku rahayatna, boh manusa boh jin. Kadaharan téh nepi ka
manggunung-gunung. Dina kaayaan geus siap, tuluy ngadoa ka Alloh S.W.T
yén sedekahna rék dibagikeun. Dina kaayaan kitu, tuluy Nu Maha Suci
maréntahkeun lauk ti laut, saharita dahareun nu meunang mangpoé-poé
ngolah téh, ngan sakétap béak dicapluk ku hiji lauk.
Nabi
Sulaéman tuluy ngadoa tobat ka pangérang. Alloh S.W.T maréntahkeun Nabi
Sulaéman ngalungkeun barang nu geus didu’aan ka laut. Ti harita cai laut
jadi pangsét, tuluy dijieun uyah nepi ka ayeuna. Kulantaran kersaning
Gusti Nu Maha Suci, niat Nabi Sulaéman téh tinekanan, nepi ka ayeuna
sakabéh turunan teu weleeh ngasaan pangsétna uyah.
Lian ti
éta, ceuk kaom akademisi mah, umumna produksi uyah téh ti kalér. Ti
jalur pantura atawa perairan laut déét. Ngan rasana kurang pangsét
lantaran cai laut di dinya mah loba kakeunaan ku polusi, caina kotor.
Mun seug urang kidul nyieun uyah tina cai laut pakidulan, tangtu ajén
uyah téh lain ukur aya dina paribasa.
Uyah mémang kacida
pentinga. Tapi, teu jadi paniténan nu daria. Geuning, najan urang téh
nagara kapuloan, Nusantara, dikuriling ku laut, uyah mah (sawaréh)
nguyang ka batur atawa ngimpor. Kétang, da kitu ‘nasibna’, uyah
diapilainkeun, malah disapirakeun, kawas dina dongéng.
“Saperti kumaha kanyaah Nyai ka Ama?” ceuk raja ka si bungsu.
“Sapertos uyah!” ceuk éta putri.
Raja
kacida benduna. Sabab, kanyaahna ukur dipapandékeun kana uyah. Tapi,
waktu kaolahan nu disuguhkeun ku éta putri ka raja teu maké uyah, raja
gé sadar, silib Si Bungsu sual kanyaah, payus pisan upama dipapandékeun
jeung ajén uyah. *** (taufik rahayu)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar